Death Note Anmeldelse

Death Note

Death Note er en kjent anime. En anime er en japansk tegneserie. Sjangerne er krimgåte, psykologisk thriller og overnaturlig fiksjon.

Handling: Den handler om hovedpersonen «Light Yagami» som finner en bok som heter Death Note. I boken står det at hvis han skriver ned navnet til en person så dør han. Light er irritert over all urettferdigheten i verden. Med den boka skal han han drepe alle kriminelle. Han tenker at hvis han klarer å drepe alle kriminelle blir han en gud. Etter hvert legger myndighetene merke til at mange kriminelle dør plutselig veldig fort. De begynner å undersøke det som skjer. En kjent og veldig dyktig detektiv som kaller seg selv for «L» begynner å undersøke det. Du må tenke selv over hvem du syntes har rett. Light og L prøver begge å finne ut identiteten til hverandre. For hvis Light finner ut det ekte navnet til L kan han skrive det ned i Death Note og da kommer ikke L til å hindre han til å drepe all kriminelle og bli en «gud». Hvis L finner ut identiteten til Light så kan politiet fengsle han. I løpet av serien kommer det mye om moraler og rettferdighet. Det er ikke tydelig hvem som er «snille» og hvem som er «slemme». Du må tenke selv over hvem du syntes er «slemme» og hvem som er «snille».

Karakterer: Serien er basert på Light og L som er begge genier. Light er i starten av serien veldig rolig og tenker mye over det han gjør, men etter hvert begynner han å bli litt gal og prøver å drepe all som kommer i veien for han. L er en nerdete og smart person. Jeg syntes han er ganske kul. Favoritten karakteren min er L.

Lyd/musikk: Musikken passer veldig bra til handlingen i serien. Jeg likte i alle fall musikken veldig, men det er jo litt subjektivt.

Animasjon: Animasjonen er bra. De mørke fargene passer veldig bra til handlingen.

Jeg gir serien 8,5/10. Serien blir litt kjedelig senere, men den første halvdelen er en klar 10/10.